In het digitale tijdperk waarin we zijn aanbeland, bestaat er geen twijfel meer over het antwoord op de vraag of een bedrijf online aanwezig moet zijn. Als men wenst vooruit te streven, is het creëren van een website de beste investering. Online aanwezigheid en activiteiten kunnen namelijk heel wat voordelen met zich meebrengen voor startende bedrijven, die de zaken exponentieel kunnen doen groeien.
Heb ik een marketingbudget nodig om online kans te maken?
Marketing kost een som geld, wat niet elk bedrijf zich kan veroorloven. Dit is waar sociale media profielen een belangrijke rol spelen. Deze kunnen er immers voor zorgen dat potentiële klanten worden aangetrokken aan de hand van originele content. De meest waardevolle sociale media platformen zijn de volgende: Facebook, LinkedIn, Youtube en Instagram. Op deze platformen is het noodzakelijk om continu nieuwe inhoud te plaatsen, vermits het sociale mediaverkeer druk is en voortdurend in beweging.
Een marketingbudget wordt vaak eenvoudigweg geassocieerd met succes. Het is echter zo dat er pas betere resultaten worden gehaald met een budget, wanneer je bij organische zoekopdrachten ook goede resultaten behaald. Het is daarom van vitaal belang om naast het design op de voorgrond ook achter de schermen de juiste structuur en technieken te gebruiken. Op deze manier kan het doelpubliek bereikt worden. Op die manier zullen kleine ondernemingen efficiënter te werk kunnen gaan en aangezien het bereik zo exponentieel zal vergroten bij het eventuele gebruik van advertenties.
Is het voldoende om enkel op social media actief te zijn?
Neen, toch is het niet voldoende om enkel en alleen sociale media profielen te onderhouden, aangezien een website een professionele schijn geeft en zo de credibiliteit van de zaak doet stijgen. Zo kan een bezoeker geïntrigeerd worden door veelbelovende reviews weer te geven of de website te integreren met Google Maps, zodat de locatie van de onderneming makkelijk gevonden kan worden. Ook is een website handig om alle diensten of producten op 1 plaats terug te vinden.
De periode waarin het logo en dienst of product het bedrijf konden verkopen, ligt al mijlenver achter ons. Het publiek focust op het webdesign, eerder dan het de inhoud zelf, omdat ze hierop hun vertrouwen baseren. Inconsistentie in het design zou mogelijks een negatieve impact kunnen hebben op het bedrijf. Om dit te vermijden moet de website duidelijk de identiteit van de onderneming weergeven. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn wie je bent en waar het bedrijf voor staat, zonder dat de bezoeker dit moet uitzoeken.
Klanten zien doorheen de verbloemende weergave die vele bedrijven gebruiken en zullen sneller trouw zijn aan het bedrijf wanneer ze weten met wie ze werkelijk te maken hebben. Authenticiteit kan ervoor zorgen dat het bedrijf zich in de sterk concurrerende markt kan onderscheiden van anderen, waardoor er een vertrouwensband met de klant wordt gecreëerd. Het is belangrijk dat dit gebeurt op een manier waarop de website toegankelijk en efficiënt blijft voor het doelpubliek.