De 4 belangrijkste redenen om social media te gebruiken als bedrijf

05/04/21

Social media wordt door ons allen meermaals per dag gebruikt uit automatisme of als afleiding voor de dagelijkse sleur. Hoe kan je hier meerwaarde uithalen als bedrijf? Wat zijn nu de echte voordelen van social media en waarom zou je als bedrijf moeite doen om hier actief op aanwezig te zijn? Hieronder lees je de 4 belangrijkste redenen om social media te gebruiken als bedrijf.

webdesign - social media

1. Social media heeft een super groot bereik

Bijna iedereen zit dagelijks meermaals op social media. Al is het Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn of Twitter. Al deze sociale mediakanalen kunnen een ontmoetingsplaats zijn van je bedrijf met nieuwe potentiële klanten. Niet weg te denken dat dit allemaal gratis is!

Maar liefst 85% van internet gebruikers heeft een Facebook account. 20% van deze gebruikers geeft aan iets gekocht te hebben door het zien van een advertentie op Facebook. Het werkelijke getal ligt logischer wijs een stuk hoger. Van alle internet kopers zijn meer dan 50% frequent gebruikers en volgers van social media.

Dit wilt zeggen dat je via targeting een doelpubliek kan bereiken die op een bedrijf zoals de jouwe aan het wachten is en maar al te graag uitzoekt wat het net is dat je doet of verkoopt. Je merk en naambekendheid kan dus ook heel snel stijgen wanneer je constant actief bent op social media. Hier is een persoonlijke identiteit heel belangrijk. Mensen mogen je posts niet saai of standaard vinden, zo ga je nooit opvallen in de massa.

Nog een belangrijk aspect is die van de zakelijke contacten. Andere bedrijven gaan je te zien krijgen en zo komen er misschien opportuniteiten die anders nooit mogelijk waren.

Ook je website gaat meer bezoekers krijgen. Dit is dan ook heel winstgevend omdat je website uitgerust is met al je diensten of producten die potentiële klanten van je kunnen afnemen. Zorg dan ook dat ze hier op een professionele website terechtkomen.

2. Vertrouwen opbouwen met het gebruik van social media

Door het gebruik van social media creëer je als het ware een community rondom je merk/bedrijf. Je houdt de klanten op de hoogte van de activiteiten van het bedrijf. Deze kunnen dan feedback geven en zo ontstaat er een persoonlijke band met je volgers.

Deze manier van communiceren bevordert ook de customer journey. Je merk wordt een totaalbeleving waar klanten op kunnen vertrouwen. Dit vertrouwen zorgt voor sterkere banden, meer likes, meer volgers en uiteindelijk meer omzet.

Social media dient ook als social proof. Het telt als het ware mee voor je reputatie. Het is dan ook geen verassing dat 75% van de klanten beïnvloed wordt op een of andere manier door social media. En dit is een percentage dat de komende jaren nog meer gaat stijgen.

3. Social media is het marketinginstrument bij uitstek

Wanneer je social media op de juiste manier gebruikt kan dit zorgen voor meer leads en verkopen. Mensen worden door funneling naar je website geleid wanneer ze originele content zien die hun aandacht heeft getrokken.

Door gerichte campagnes kan je dan ook veel omzet halen uit social media. Je kan ook heel kosten efficiënt te werk gaan. Dit betekent dat je geen mensen aanspreekt die helemaal niets van je willen weten zoals vaak gebeurt bij traditionele vormen van marketing.  

Mensen die ooit je website hebben bezocht kan je via social media retargeten. Dit remarketing principe is zeer belangrijk omdat dit veel efficiëntere marketing is dan andere vormen. Deze vorm van marketing is ook goedkoper dan zomaar een advertentie plaatsen. Rond de 0,10 tot 0,20 cent per klik. Je weet dat deze mensen al ergens op een moment in het verleden interesse hebben gehad in je bedrijf. Het is eigenlijk die extra push geven die ze misschien wel kunnen gebruiken. Om je bezoekers niet te irriteren met remarketing advertenties kan je hier een tijdsduur instellen zodat ze het niet te lang of te vaak te zien krijgen. Een andere reden om aan retargeting te doen? Het is bewezen dat bijna niemand een aankoop doet bij het eerste bezoek.

Ook de naamsbekendheid van het eerste punt is een belangrijk onderdeel van de marketing van social media. Meer mensen gaan je bedrijf te zien krijgen en ook bij meer mensen gaat je naam blijven hangen.

Ook wanneer je concurrenten al op social media actief zijn is het aangewezen deze stap te maken. Het is misschien niet zo makkelijk het gat van naamsbekendheid te dichten, maar dit gat wordt alleen maar groter als je social media gebruik uitstelt.

4. Social media heeft meetbare resultaten

Net zoals je website kan je je sociale mediakanalen monitoren. Waar gaat het goed en waar gaat het minder? Of lukt het helemaal niet? Je kan uit de analyse van deze gegevens kpi’s opstellen die voor je bedrijf belangrijk zijn. Vanuit deze kpi’s ga je dan prioriteiten onder de loep nemen en stap voor stap je bereik groter maken.

Deze meetbare resultaten kan je terugvinden in een overzichtelijk dashboard waaruit je tabellen en grafieken kan gebruiken om te delen met de andere werknemers. Zo kan je ook makkelijk periodes vergelijken met elkaar en moet je niet elke keer in de stapels van data gaan terugzoeken naar een specifiek getal. Geen enkel succes wordt bereikt door te gokken op wat het beste werkt. Dit natte vingerwerk kost je alleen maar tijd en geld. Dus niet enkel het bereiken van engagement is belangrijk, maar ook het analyseren van hoe dit tot stand komt.

MEER INZICHTEN
Arrow