Wat zijn analytics tools?
Hoe doet mijn website het nu echt? Hoeveel mensen bereik ik met mijn social media posts? Dit zijn vragen die je kan beantwoorden met analytics tools. Hierop kan je zo goed als alle informatie over leads, conversies en bezoekers samenbrengen in statistieken en visuele charts. Je kan hier zover in gaan als je wilt en er zijn dan ook meerdere tools die specifieke analyses van een website en/of social media kunnen uitvoeren. Het websiteverkeer analyseren wordt door de meeste bedrijven beoefend door de schatten aan informatie die hieruit kunnen voortkomen, dit geld ook voor social media verkeer.
Hoe gebruikt ik analytics tools op mij website?
Doormiddel vaneen tracker te installeren op je website die cookies op de website van de bezoeker zet kan je gegevens verzamelen over het gedrag van deze bezoeker. Je kan door analytics tools zien vanwaar ze komen, vanaf welk apparaat, hoe lang ze de website bezoeken, hoeveel pagina’s ze bekijken en of ze een actie hebben uitgevoerd.
Analytics tools voor marketingdoeleinden
Wat doe je nu eenmaal als je alle informatie verzameld hebt? Je kan kijken welke pagina’s het minder doen en deze updaten, dit is allemaal vrij voor de hand liggend. Er is nochtans veel meer mogelijk. Je kan deze gegevens gebruiken om doelgroepen te maken en deze voor marketingdoeleinden gebruiken. Dan is het bijvoorbeeld mogelijk om advertenties op social media en Google search te laten lopen. Ook kan je deze groepen retargeten om goedkoper en efficiënter te adverteren.
Naast het adverteren zelf is het analyseren van de huidige content en deze optimaliseren zoals in SEO copywriting wordt gedaan een marketingvorm met veel potentieel.
- ● Opstellen doelgroepen
- ● Analyseren website content
- ● Website pagina's optimaliseren
- ● Retargeten
- ● Adverteren
Soorten trackers en analytics tools
Er zijn eindeloze tools voor het tracken van websitegegevens. De meeste hiervan hebben een gratis functie die je al meer dan genoeg informatie kan bezorgen. Hieronder sommen we de door ons meest gebruikte analytics tools in volgorde op.
De meestgebruikte en bekendste tool voor websiteverkeer te analyseren is Google Analytics. Dit is een gratis toepassing van Google waar je enkel een Google account voor nodig hebt. Je kan hier nagenoeg alles op zien. Van pagina’s die het meeste worden bekeken tot de unieke bezoekers van je website. Ook kan je het bouncepercentage zien. Het is zelfs mogelijk om te zien vanaf welk apparaat ze je website bezoeken of wanneer ze via een link zoals social media zijn doorgestuurd naar je website. Nog een belangrijke functie is de sessieduur, hier zie je hoe langbezoekers op je website blijven. Eindeloze opties dus met Google Analytics.
Met een Facebook Business integratie hou je alle statistieken bij van Facebook, Instagram en andere social media platformen die Facebook beheert. Je kan deze, via Facebook Pixel, met je website verbinden en toestemming geven om hier informatie van te lezen. Zo is het mogelijk advertenties voor bepaalde doelgroepen te starten.
● Hotjar
Hotjar is de bekendste toepassing om te zien hoe bezoekers op je website te werk gaan. Het brengt heatmaps van de website in kaart net zoals een voetbalwedstrijd. Waar wordt het meeste op geklikt? Hoe navigeren bezoekers doorheen de website?
Naast heatmaps neemt Hotjar ook vistor recordings op. Zo kan je muis bewegingen en klikken zien. Misschien kom je zo wel gebruiksvriendelijke problemen tegen die je zelf niet had gezien. Of zie je patronen verschijnen die je graag wilt veranderen.
Voor bedrijven die actief zijn in de beroepswereld is het handig rechtstreeks te adverteren via de LinkedIn Insight tag. Je kan campagnes optimaliseren, je website bezoekers retargeten en meer leren over je doelgroep. Hier is de kans dan ook groter dat je mensen bereikt die interesse in je bedrijf hebben zonder al te veel geld te verspillen aan cold leads.